Pompösa gubbtjyvar brädas av gemene man

Jag jobbar sedan 11 år tillbaka på kafe' och märker ett tydligt förfall gällande vett och etikett. Ska redan nu understryka att de allra flesta gäster är helt magiska,men så har vi den här växande gruppen av rent oskick som sprider sig likt en cancersvulst. En sådan enkel sak som ett hej tycks för många vara helt främmande. Varje morgon kvittrar jag ett god morgon till VARJE gäst som kommer in. När man då möts av enbart ett:" En latte." blir man ju till en början lite paff,men så upprepar jag sturskt mitt God morgon och får då oftast ett skamset Hej! tillbaka.( Ni ska inte tro att jag låter dem komma undan,ett hej SKA jag ha.) I vilka andra sammanhang nonchalerar man en hälsning? Mycket märkligt. Folk lär ju inte knalla in på bankkontoret utan att hälsa,näpp då ska det skakas hand.
Sen har vi det här med MOBILER. Den värsta kombon är givetvis utebliven hälsning och mobilsamtal. Har folk lämnat hyfset kvar på huvudkudden när de går till jobbet? Eller glömmer de att det faktiskt är en verklig människa som står där bakom kassan? Mitt knep i denna sits är att helt enkelt att fortsätta ställa de frågor jag behöver,om än nååågot högre. Oftast blir de då generade och avslutar samtalet,men det händer trot eller ej att man blir HYSCHAD. Där går f*n min gräns.
Förr om åren var det enbart pompösa gubbar som trängde sig förbi hela kön och sa -Du,jag har bråttom! Kan du bara fixa en kaffe till mig lite raskt. Men nu har det alltså spridit sig ner i leden. Då undrar jag följande: Varför planerar ni inte er tid bättre? Varför förstår ni inte att ni inte har tid att köpa frukost idag? Vad får er om möjligt att tro att just er tid är viktigare än de andras i kön? 
Jag har en bekant, Matte,som bott på gatan i 27 år och brukar hänga utanför jobbet. När jag tar morgonkaffet knäcker han dagens första bira och vi vinkar glatt till varandra. Vill gärna knyta ihop säcken med att citera honom.
"MAN KOMMER LÅNGT MED TAKT OCH GOD TON,DE ANDRA KAN DRA ÅT HELVETE"
Robban

Eftersom jag är i samma bransch kan jag inte göra annat än att hålla med på samtliga punkter. Det finns flera och även dom som valt att skriva en bok om det. Så långt ska vi väl inte behöva gå Jenny? Men tänk på en sak, människorna har inte vaknat ännu. Du och jag gick upp långt innan dom och är redan på jobbet. Ett uteslutet "Hej" anser jag nonchalant men jag väljer att se det som deras förlust. "Keep on smilin' The whole world smiles with you"