ESC semifinal 1

Det blev en rysare. Jag höll på att missa inledningen av denna premiärkväll.
Jag satt nämligen fast i ett styrelsemöte, som verkade ändlöst och inte alls så snabbt avklarat som jag trott.
Hursomhelst reste jag mig slutligen upp och gick efter den något oförskämda frågan om vi möjligtvis kunde skynda på lite eller hoppa över några punkter på dagordningen.
20.57 satte jag på tv:n och kunde pusta ut. Dock bröts magin redan efter några minuter eftersom programmet inleddes med...Japp, Loreen och barnkören, igen! Inte heller till ESC-premiären tyckte de det var nödvändigt att klä upp barnen. Såklart, det är ju bara 100 miljoner tittare, inget att göra sig till för...
En mycket T.E.A.T.R.A.L.I.S.K Petra Mede välkomnade sedan Europa till Malmö och de tävlande bidragen avlöste varandra utan några tekniska mankemang.
Poängskala 1-10.
 
Österrike: Men inte har man väl jeans i en ESC- semi?! Dock ett plus för schlagerärm och fläkt. En alldeles för mesig låt!
4 p
 
Estland: En estländsk Sonja Aldén. Sjöng på modersmål så jag förstod inte ett smack, annat än att det var vackert! En vacker ballad.
7 p
 
Slovenien: Dansarna bar suspekta masker, och det förekom både glitter och lack. Sången började lite svajigt och blev sämre ju längre tiden gick... Men, jag måste ju säga att trots detta  gillade jag den här!! Dansa dansa...
8 p
 
Kroatien: Jo visst, väldigt stämningsfullt, men kanske på en julkonsert. Boooring! 
4 p
 
Danmark:  Levererar!!! Trummor, flöjt och en trollunge på scen. Skön och pampig scenshow. Dock något enformig låt.
9 p
 
Ryssland: Bjuder på något yngre förmåga i år.  Låten växer från en tvåa till en sexa. De fick riktigt snygg hjälp av ljusspel från publiken.
6 p
 
Ukraina:  Tösen blev inburen av en jätte. Jag tror han hette Igor och var 2.43 cm lång. Väntar med spänning på vem som presenterar en dvärg i sitt intro!
Sångerskan var vacker som en dag men inte låten. Men har man jättar på scenen ( tolkningen är fri, Igor och kvinnliga attribut) så går man vidare till final ändå.
4 p
 
Nederländerna: Heter man Anouk räcker det tydligen att stå rätt upp och ned i svarta kläder och pastellblått nagellack i ESC, men jag är inte helt nöjd även om det var vackert.
5 p
 
Montenegro: Rappade i rymddräkter, och de hade slopat de för vinden fria brösten. Skratta eller gråta till detta bidrag är oklart men jag gillade ändå tjejens sång.
2 p
 
Litauen:  Ja, här blev det tydligen kvällens kisspaus.
3 p
 
Vitryssland: Nämen, Perrellis klänning från -10? Följde den också med när den svenska PR-byrån droppade nallebjörnar över Vitryssland? Otippat. Jag erkänner, jag kommer dansa till det här men det är sjukt dåligt!
3 p
 
Moldavien: Fantastisk kreation, från krage till kjol! Bjuder på en härlig show med ett underbart ljusskådespel över kjolstyget, i dubbel bemärkelse! Dock glömde jag lyssna pga av detta men det var en trivsam låt.
6 p
 
Irland: "Tatuerade" män i bara överkroppar räcker långt för mig och låten är också bra. Den gör sig dessvärre betydligt bättre i videon. Denna låt vaknade jag med i huvudet i morse.
8 p
 
Cypern: Jösses, är hon naken? Nop, men det var nästan en nakenchock på gång. Vacker sång, vacker tös men inte tusan slår den fjolårets La La Love! Svajigt på slutet är en underdrift.
5 p
 
Belgien: Gränsen mellan intensiv blick och jävligt psykig blick kan ibland vara hårfin. Här gick det överstyr, men det tränar han bort till finalen. LIKE LIKE
8 p
 
Serbien: Det här är under all kritik! Det är så fel ur alla perspektiv. Tre unga tjejer utklädda till dockor/ små barn som konstant utför sexiga rörelser och gester. Smaklöst och perverst!
Blir utan poäng.
0 p

På det hela taget slutade semi 1 väl. Tre av mina fyra storfavoriter till final, och Serbien behöver vi inte se mer.
Huruvida Petra Medes ironiska framtoning mottas och förstås i övriga Europa återstår att se, det bådar inte gott enligt mig i alla fall!
Ps, ett tack till Lynda Woodruff som åter satte lite guldkant på en schlagerkväll, Yuck-ass- jarvi....I LOVE!