Jag, en sviken fotgängare.

Jag går väldigt sällan runt och känner mig sviken av samhället. Men när förslaget om snabbfiler för fotgängare rann ut i sanden för några år sedan, kände jag mig just sviken.
Jag jobbar sedan 13 år i innerstaden och vill som alla andra komma smidigt till och från jobbet.
Men folk går överlag alldeles för långsamt för att detta skulle vara möjligt.
Jag vill inte vara den som är den, det vill jag verkligen inte, men nog tycker jag att vi borde kunna styra upp nåt slags gå-kort för stadsflanörer.
Det är väl inte för mycket begärt att folk ska vara medvetna om vad som sker runt om dom?
Precis som vi ser det som självklart att bilister måste genomgå en utbildning för att få föra fram ett fordon, borde vi faktiskt också se till att folk utbildas i "gång bland andra" innan de tar sina första steg i massorna.
Som första punkt i denna läroplan:
Var uppmärksam på din omgivning.
Vid eventuella stopp pga akuta facebook-uppdateringar, slå ner på takten, vrid huvudet bakåt för att upptäcka eventuella medgängare. Stig sedan åt sidan innan stopp för att undvika sammanstötning.
Överlag bör inga stopp ske utan att använda "backspegel".
Går du ute bland folk är jämnt flöde viktigt för strukturen. Är du av någon anledning inte förmögen att hålla tempo, bör ditt något slöare ske i en inre fil.
Blicken bör vara riktad i den riktning du färdas i, så länge inga svängar/stopp planeras.
Varför inte införa markering av sväng? För cyklister funkar höger/ vänsterarm utmärkt som redskap.
Har du svårt att hantera trappsteg bör denna aktivitet ske åt sidorna i trappan. Gärna med tillgång till de lämpligt placerade räckena.
Är du lite mindre rapp i fötterna än genomsnittet, finns ingen anledning att tränga sig före då du med största sannolikhet ändå blir passerad av en nu något uppretad medgängare.
Bestämmer du plötsligt att utdela en bamsekram till någon du möter, bör dina armars räckvidd beräknas.
 
Det är väldigt basala punkter.
Jag är inte i avsaknad av empati, inte heller sympati, för äldre eller sjuka människor som kanske inte kan ta sig fram så snabbt som jag önskar. Jag vill bara att de ska vara lite mer medvetna om sin egen placering, och andras.