En sammanfattning av året som gått.

 Året som snart är till ända började på ett alldeles fantastiskt obehagligt vis.
Jag vaknade nämligen, obegripligt nog, tuggandes på en öronpropp av skumgummi. 
Hur eller varför den hamnat där förblir en gåta, men jag tänker inte skylla på att det fanns barn i huset.
Vad jag däremot vet numera är hur förvånansvärt mycket en öronpropp av skumgummi expanderar när man tuggar på den. Så nu vet även ni, och kan alltså avstå att försöka. 
Året har som alla andra år innehållit såväl glädje som sorg och skiljer sig inte nämnvärt från sina föregångare.
Men det är väl på sin plats att summera även detta år med några punkter. 
 
Årets uppvaknande: 1) SD- väljarna som sa: Hade vi vetat att de skulle få  många röster så hade vi inte röstat på dem. 
2) När jag plötsligt efter en ölkväll befann mig på Örnsbergs tunnelbanestation, alltså i en förort jag inte visste existerade.
 
Årets tomma hot: Stefan Löfven. - Om budgeten inte går igenom så avgår jag.
 
Årets sammanklappning: 1) Brasiliens toktorsk mot Tyskland i vm-semin. 
2) Jimmie Åkessons utbrändhet pga av hat och mediadrev  "– I min situation försöker man skaka av sig allt det där - okvädningsorden, hoten, avskyn. Man intalar sig själv att inte ta det personligt, att låta det rinna av. Den strategin må fungera på ytan, åtminstone en tid, men i själva verket sätter det djupa spår." måste ju ändå ses som rätt ironisk med tanke på karlns egna värdegrunder.
 
Årets bock: 1) Gävlebocken stod pall hela julen. Bra jobbat! (även om vi svenskar inte gillar att bryta traditioner)
2) Bill Cosby...avstår från vidare beskrivning.
 
Årets politiska vinning: ordet 'käbbel' kom äntligen åter fram i ljuset. I övrigt fanns väl ingen.
 
Årets skräll: 1) Sanna Nielsen vann melodifestivalen. Det var ju på tiden. 
2) Mikael Persbrandt dömdes för narkotikabrott. Det var ju på tiden.
 
Årets skämskudde: Att kungafamiljen tilläts sitta i ösregnet på Solliden under Victorias TV- sända födelsedagsfirande. I vilket annat land skulle det tillåtas slänga på dem varsin regnponcho(?!) Skärpning, tack.
 
Årets solo: 1) Conchita Wursts seger i ESC
2) Jag reste på solsemester helt ensam.
 
Årets 50+are: Zlatan
 
Årets kollektiva kränkning: Aladdin-asken. Frågan är om folk någonsin kan förlåta och glömma.
 
Gott nytt år till er alla! Jag tror, precis som varje år, att detta blir mitt!

 
 
 
Rebus

Örnsberg är iof mer ett kvarter.... Det vore som att kalla skanstull för en ort...

Svar: Ja, se där. Ja, då blir det ju ännu tydligare hur främmande detta ställe var/är för mig. Tack!
snutjenny.blogg.se