Ditt personliga bagage blir bara tyngre att bära ju äldre du blir

"Ditt personliga bagage blir bara tyngre att bära ju äldre du blir"
Det skulle kunna vara en vacker metafor för livsval och misstag, men just här är det det så bokstavligt det kan bli.
 

Till en början förstod jag inte hur det kom sig. Överlag blir man ju mer förståndig med åren, och därför också mer selektiv. Av den anledningen har jag inte förstått hur min väska verkar bli tyngre för varje resa jag gör.
Jag har färre saker med mig ( Jag lovar! ) men väskan blir allt svårare att få igen.
Nu har jag så smått börjat plocka fram vad jag vill transportera till Bulgarien, och resultatet är slående likt förra resans bagage. Ja, fast lite tyngre då förstås.
Förbryllad stod jag framför det som enbart räknas i kategorin "Dagskläder" och sakta utkristalliserades ändå en sanning:
" Jag blir äldre och mer modest"

En sanning som turligt nog kommit krypande och inte som ett slag i ansiktet. Man genomgår en smygande metamorfos.
För varje år som går lägger man liksom på en decimeter.
Minishortsen jag bar som 18-åring känns inte lika angenäma i dag. Inte heller de korta linnena som slutade över naveln. ( 10 cm x 14 år = första gången jag har en fotsid klänning med mig. )
Som 18-åring ville man helst inte ha kläder på sig alls, nu är det viktigt att vara klädd.
Det är klart, om man byter ut ett linne som är lika stort som ett kuvert mot en härlig tunika så har man genast fyrdubblat mängden tyg på enbart ett plagg.
En svår nöt att knäcka men nu står det i alla fall klart. Det är inte antal plagg, utan volymen plagg.
Då hamnar man ju i nästa dilemma: Vad gör man avkall på?
 
  • Badhandduk
  • Bredbrättad solhatt

Enkelt att köpa där, enkelt att lämna kvar.
Men mina schlagerhärliga fladdriga tunikor, de ska med, inte tu tal om det.
 
Ps. Apropå utrymmessvårigheter, varför i hela fridens namn finns inte solskyddsfaktorer i reseförpackningar. Det om något borde väl komma i det utförandet? mvh: en ensamseglare som måste stå för alla faktorsiffror själv.