Inte heller butiker är befriade från föräldrars bristande omdöme.

Tidigare har jag berört ämnet barn på kaféer här i bloggen. Som ni kanske minns rasade ju debatten kring huruvida barn var välkomna på vissa kaféer eller ej.
Jag tänker inte på något vis svänga i frågan och inte heller ändra min åsikt när det gäller föräldrars ansvar och skyldighet att hålla koll på sina avkommor på restauranger, men  låt oss säga att det är värre nu, när jag jobbar i butik alltså.
För nerverna pallar liksom inte lika väl när man upptäcker två femåringar som leker kurragömma bakom klänningar som kostar 9 000 kr...styck.
Eller när man ser en mamma bära runt på en ettåring som griper tag, knögglar ihop och sliter i varenda sidenblus som kommer i deras väg. ( och det enda jag ser för mitt inre är bananmosiga och dregeldränkta händer.)
När man inser att en liten knodd försöker klättra upp på en skyltdocka som bär plagg för 15 000 kr...för att inte tala om hur mycket en skyltdocka faktiskt väger när den faller mot en liten person. 
Allt detta utan att föräldern i fråga lyfter ett varningens- eller tillrättavisande finger.
I går gick det mycket aktiva barnet, vi kan kalla hen Charlie, bananas i butiken. Hen röjde runt och rev i allt medan mamman provade kläder. Hen fann till och med vägen in till lagret och plöjde för kung och fosterland. När jag fann Charlie klättrande på klädångsmaskinen kände iaf jag att måttet var rågat och jag försökte myndigt tala femåringen till rätta. Mest för att uppmärksamma den svårt luttrade modern som dittills inte yppat ett ord i fostringssyfte, bortsett från när hon vrålade från vår provhytt efter hen, då hen på eget bevåg rymde till andra butiker springandes på hälarna ljudandes: aahhhhhhhhhhh.
Därefter lyckades ändå mamman behålla ungen i provhytten och det var då jag hörde hennes första och enda förmaning
- Var försiktig på golvet Charlie, det är inte direkt rent här.
Jaha ja. Så att ungen kladdat på de flesta av de dyraste plaggen vi har och lekt lian med långklänningarna spelade inte så stor roll bara hen inte smutsade ner sina egna kläder.  Bra där. Respekt för andras saker kanske de sparar till ett senare tillfälle?