Melodifestivalen. Sammanfattning av deltävling 2. En glädjefest

Dags att ta sig an deltävling 2 och jag vill gärna börja med att lyfta på hatten för programledarparet. 
Sanna och Robin, tack.
De fortsatte på inslagen bana med sång, dans, show och gala. Sanna stod för planerad troschock och även en "muschock" när hon skulle lyftas upp på dansarens axlar, under låten "vad kan gå fel?" men istället hamnade med sitt allra heligaste i dennes ansikte.Även Robin bjöd till och serverade en kalsongchock. Hooh!
Tillsammans stod de även för en låt som kanske tom når nivå av Henrik Dorsins "Tingeling Tingeling" med en skön rnb-hyllning till Åkarp.
Tack för att ni är ni och för att ni inte får mig att vilja kräkas lite i munnen varje lördag. Tack för att ni inte drar ansträngda skämt som faller platt och för att ni styr skutan på ett ansvarsfullt sätt. 
Filippa Bark, njae. Din björndräkt till trots, jag mäktar inte riktigt med dig. Inte ens nallen du bar på huvudet ändrar min inställning. .Inte heller dina skämt om snippor, snoppar och horbyar får mig inte att mjukna. Och tredje rikets största stad..?
Nej, jag kurtiseras icke.
 
1. Linus Svenning "Forever starts today": Andra året i rad i tävlingen. Denna gång på engelska. Annars känns det mest som förra gången. Han har ju inte direkt filat på scenspråket sen sist. En liten snurr bjuder han dock på.
Sex stora trummor och eld. Lite irländskt och lite etno, nej den här säcken kändes svår att knyta ihop. Kempe, du kan skriva bättre låtar än så här. Men det räckte till Andra chansen i alla fall.
 
2. Emelie Irewald "Där och då med mig": Vem tusan är Emelie Irewald, tänker jag i skrivande stund. Och större intryck än så gjorde hon faktiskt inte. Desto större var urringningen som slutade nånstans under bysten.
Sjunger att hon är rädd för mörkret och hon ser onekligen bekymrad ut. Fin röst, fin tjej men jösses så tråkigt!
 
3. Samir & Victor "Groupie": Låtnamnet Groupie syftar alltså till gruppbild och ingenting annat, vilket kan vara nog så förvirrande när en fd Paradise hotel-deltagare står på scen. Likt övertaggade skolpojkar studsar de upp och ner och skriker oj oj oj. Det är svårt att titta på, ännu svårare att lyssna på.För första gången saknar jag Sean Banan. Det enda positiva i framträdandet är bilden på Conchita Wurst. Till Andra chansen röstades de.
 
4. Neverstore "If i was God for one day": Det här ska alltså vara punk. Därför står de väldigt bredbent och slår på sina strängdon. Det som gör det märkligare är att G:son skrivit låten. Kan man göra punk som är skriven av G:son? Det känns mer som en Oscar Zia som vill revoltera. Ett plus ska de få för konfettin, i övrigt gör de inga vidare avtryck. En femteplats knep de ändock.
 
5. Marie Bergman & Sanne Salomonsen "Nonetheless": Men snälla Marie, inte har du väl jeans på dig?
Två pantertanter på varsitt armstöd av en skinnsoffa. Lugn och trevlig låt, om man vill somna med ett glas vin i handen. Men hur ofta vill man det? Skulle kunna vara Lili & Susie om tjugo år. Fast mycket mycket tråkigare. Sista plats, no shit?
 
6. Magnus Carlsson "Möt mig i Gamla stan": Ni förstår säkert nivån på mina förväntningar på denna låt. Skyhöga! Och inte tusan blev jag besviken! Herregud, en sådan jubelfest. Det är tonartshöjning, det är övertydliga schlagermoves. Det är fläkt det är rök det är Magnus Carlsson! Jag vill slänga på mig fjäderboan och vimla ut i det brusande nöjeslivet, direkt.  Sen kanske man kan tycka att G.son i det här fallet varit lite lat och endast småjusterat sin "Vindarna vänder oss" men nu ska vi inte vara småsinta. Den blev ju i alla fall ännu bättre. Nu har den allt! Direkt till final.
 
7. Mariette "don't stop believing": Det här är förmodligen vinnaren i år. Ett framträdande som andas väldigt mycket Loreen. Miss Li har varit med och skrivit låten och det kan vi alla vara glada för. Det är en bra låt, ruskigt bra. Mariette ser galet cool ut, mest för att Mariette är just Mariette.
Stora skira tygsjok som fladdrar dramatiskt över en helt svart scen. Mariette iklär sig, det som kan vara tävlingens längsta släp genom tiderna. Jag tror hon vinner hela konkarongen. Finalplats.
 
Kvällens glädje: Behöver jag ens skriva det? Magnus Carlsson ger oss schlager på riktigt. Och så Sannas tre klädbyten förstås.
Kvällens besvikelse: G:son hade plattat håret även i år.
Kvällens icke-sammanklAPPning: Den här veckan funkade tydligen Mello-appen som den skulle. Har inte hört ett enda ljud om den skandalomsusade appen idag. Vad ska de missnöjda skylla på då? Men förmodligen var ingen vara särskilt missnöjd efter denna kväll.
 
 
 
 
.
helena

Agnes hade ett aprikost släp med fläkt när hon körde pausnr under ESC i Malmö. Tror det var längre ;-)
Kram på dig syster!

Tove Castor

Roligt att läsa.
jag sitter precis och gör de sista ändringarna på en outfit som ev kommer äntra scenen nästa vecka... Så galet mycket jobb bakom kläderna....

Svar: Åh vad roligt! Kläderna är ju halva grejen med Mello, om inte ännu mer! Ser med spänning fram mot resultatet! Heja heja!
snutjenny.blogg.se