Kaffekaos och andras egna initiativ.

Jag har med största sannolikhet svurit över kaffestället med klåpare förr, men det hindrar mig inte att göra det igen. Och uppenbarligen finns det inget som stoppar dem från att fortsätta vara klåpare heller. 
Oavsett vem som bemannar stället just när jag beställer, så gör denne något som får mig att tappa hakan. Självklart undviker jag att handla av den som redan avslöjats som pajas, men eftersom det är en aldrig sinande ström av nya, överraskas jag än idag. 
 
Jag försökte vara en god människa på förmiddagen genom att bjuda min kollega på kaffe vid min ankomst. 
Mitt möte med den nya baristan på nämnda ställe utspelade sig ganska exakt så här: 
Jag: -Hej, en liten bryggkaffe med laktosfri mjölk tack. ( bara det var ju lite obekvämt då jag skällt ut varenda en tidigare när de försökt mörka ner laktosfritt i mitt kaffe när jag specifikt bett om vanlig)
Barista: - Absolut. 
Efter ca 30 sekunder tittar jag upp igen. 
Jag: -Men ursäkta, gör du en Americano istället? 
Barista: - Ja. 
Jag: -Varför då? (en i sammanhanget fullt befogad fråga)
Barista: -För att bryggkaffet inte är färdigt än. ( som om min fullt befogade fråga i hennes öron var helt obeskrivligt obefogad).
Barista: -Det här är typ samma sak som bryggkaffe. 
Jag: -Jag vet mycket väl vad en Americano är.(red. anm. espresso och hett vatten.) Du får ju gärna säga till innan att kaffet inte är klart och fråga om det går bra med en Americano istället. 
Barista: -De flesta tycker faktiskt att det är godare med Americano. ( som om jag bryr mig om vad "de flesta" tycker om kaffet jag ska köpa.) 
Jag: - Då hade jag beställt det från början. 
Baristan: -......( rätt sur bara)
 
Jag fattar liksom inte det där. Det mesta går ju att lösa på ett trevligt sätt så länge folk inte tar egna jäkligt kassa initiativ. 
Som en av de otaliga gånger jag beställt kaffe med vanlig mjölk, och dessutom uttryckligen sagt: inte laktosfri mjölk och därefter ertappat vederbörande. 
-Tog du laktosfri mjölk i alla fall? 
- Nej. Eller jo. 
- Då kan du gärna hälla upp en ny kaffe. 
- Men jag tycker det smakar likadant. 
- Jaha, men det tycker inte jag. 
 
Det är just de där märkliga besluten och motargumenten jag inte riktigt förstår mig på. 
Hur skulle det se ut om jag gjorde samma sak i butiken? 
Om en kund säger att hen vill köpa den blå sjalen, så kan jag ju för tusan inte slänga ner en röd i kassen. 
-Men jag vill ju köpa den blå!?
- Den blå är slut. Egentligen tänkte jag inte säga nåt men eftersom du märkte att jag försökte lura på dig den röda istället så får jag väl erkänna då. 
- Det är den blå jag vill ha. 
- Meh, vadå? De flesta vill faktiskt ha den röda!Dessutom så tycker jag att den röda är minst lika snygg som den blå. 
Vi kan ju förutsätta att kunden i fråga skiter ganska fullständigt i mina åsikter i det ärendet.  
Nä, det kan inte ses som försvarbart. 
Lite ordning på torpet får det faktiskt vara.
Jag vill gärna citera en högt uppsatt chef: " ta inga egna initiativ för det blir inte bra". 
Ibland är just det citatet värt för vissa att ta till sig.
 
fotnot: Americano förtärs med fördel utomlands där bryggkaffe är otjänligt.