Melodifestivalen. Sammanfattning av deltävling 4.

Jag vet hörni, jag får skämmas lite.
Jag mottog just ett meddelande som ifrågasatte varför veckans mello-blogginlägg inte kommit än, och jag har ingen vettig förklaring. Inte vettigare än att jag inte är någon ungdom längre iaf. Helgen kantades nämligen av många fler festligheter än bara Melodifestivalen och återhämtningssträckan kanske blev något längre än tänkt.
Men här kommer till slut en sammanfattning av de sju sista bidragen i årets strid.
 
Så här i avsnitt fyra verkar det överraskande nog som att jag blivit immun mot Filippa Barks annars så störande eksemliknande lustigheter. Jag tror banne mig att jag till och med drog på munnen åtminstone en gång.
Det är mer än jag gett henne någonsin tidigare så bara det i sig kan ses som en seger. I alla fall ur hennes perspektiv.
Programmet leddes med fast hand av två programledare som inte behövt skämmas för sig en enda gång och inte heller denna kväll.
 
1. Midnight Boy "Don't say no": Tyvärr verkade hela Sverige utom kanske jag säga just no till denna 80-tals-ångande yngling. Med bar överkropp, makalöst stort halsband och tävlingens hittills lägsta byxlinning presenterade han en härlig show tillsammans med några skyltdockor.Låten var helt klart en av mina favoriter! Fullkomligt obegripligt hur han kunde hamna sist.
 
2. Caroline Wennergren "Black swan": Jag har aldrig riktigt fattat charmen med den här damen. Och inte heller grejen med att se halvdäckad ut medan man uppträder. Karisman har gått på tidig sommarsemester eller i sent ide. Ett sömnpiller som ev skulle funka som ledmotiv i en Bond-kopia.
 
3. JTR "Building it up": Det här känns väldigt mycket "Jedward", de irländska poptvillingarna med monsterluggar.
Pojkpop är inte riktigt min melodi men jag kan förstå att folk rycks med. De tre unga gossarna tog sig direkt till final utan att erbjuda nämnvärt med Mello-känsla.
 
4. Hasse Kvinnaböske Andersson "Guld och gröna skogar": Karln har ju Sveriges kanske obehagligaste artistnamn, men det hindrar inte honom från att svänga guran i grönskan bland unga damer i volangkjolar. Jag vill dock erkänna att jag förmodligen under tveksamma och dryckesvänliga omständigheter kommer att fatta armkrok och svinga mig runt, runt, runt till denna bit framöver. Vill bara höja ett varningens finger för det så ingen behöver chockas svårt.
 Andra chansen ledde detta folkparksbidrag till. Eller är det folkpark? Ryktet säger att det är en kopia av en låt som toppar listorna i Japan så så värst svennebanan är det kanske inte trots allt?
 
5. Dinah Nah "Make me la lala: Äntligen blev Mello lite rosa igen! Cool tjej, snyggt dansnummer och framförallt, La la la har ju funkat förr. Titta bara på Cyperns La la love från 2012. Nu anser jag kanske inte riktigt att den här låten når samma gudomliga höjder men visst funkar det! Och ja, jag vill dansa.
 
6. Annika Herlitz "Ett andetag": Och så kom årets Disney-nummer. Det är så snällt. Det är så tråkigt. Det är så tamt. Det är så sött att det nästan kändes opassande när schlagerfläkten grep tag i prinsessklänningen så att ett ben blottades. Men man kanske inte kan förvänta sig annat av en artist som gjort rösten åt just en karaktär i Frost.
Inte ens glitterkonfetti kunde rädda arrangemanget.
 
7. MumsMums Måns Zelmerlöw"Heroes": Jag känner ett sting av besvikelse här. Jag gillar ju mer när Måns levererar schlagerdansanta låtar. Men det är en bra låt...och Måns, ja, han är ju förbannat trevlig att titta på. Män i skinnbyxor attraherar mig mycket sällan/aldrig men heter man Måns och uppträder med sin nya superkropp, ja då blir det liksom bra ändå. Final, och ingen hade väl förväntat sig annat? Men i ärlighetens namn, lite festligare kläder kunde du väl skrapat fram? Det där jobbar jag i till vardags liksom.
 
 
Kvällens överraskning: Varken Kempe eller G:son medverkade.
Kvällens besvikelse: Midnight Boy slopade tröjan, Måns behöll sin på. (mvh. sexistiskt snusktant.)
Kvällens glädje: Herr Björkman fortsatte på inslagen bana och kunde bjuda på sig själv även denna afton. Sent ska syndarna vakna.
I morgon är en annan dag gott folk!