Det är superhjältedrömmen som får män att uppträda i tajts.

Trender är roligt. Trender är snyggt...Men trender kan också vara skrämmande och obehagliga.
Då tänker jag främst på de tillfällen folk rätt och slätt köper dessa trendiga kläder utan minsta tillstymmelse till eftertanke.
-Detta är trendigt, därför bör jag bära det. Oavsett om det är klädsamt eller ej.
Nu har jag själv nått den ärbara ålder då man anser att ingen bör använda magtröjor. Om någon mot förmodan ändå gör det bör denne kanske vara skapt för det.
Har man tex byxor med mycket låg midja, bör just midjan ändå befinna sig innanför linningen.
Jag har av förståeliga skäl ansett detta vara främst ett kvinnligt beteende.
Vaddå!?!?! Är hon könsdiskriminerande, kanske ni tänker nu.
Svaret på detta är:
Givetvis inte.
Dock skapas sällan kläder för herrar med den uppenbara risken att visa olämpliga delar eller sidor av kroppen.
Fram till mitten av 2000-talet vill säga. Då hände nämligen något på den Stockholmska modemarknaden.
Det stavas: P.O.L.Y.E.S.T.E.R.
Jag har under de senaste sju åren åkt till min arbetsplats i arla morgonstund och för varje dag som går blir de fler...Innerstadsjoggarna.
De finns i alla former och åldrar, runda som slanka, gamla som unga. men den gemensamma nämnaren är Tajts, i polyester.
Plötsligt sveper de förbi en som skuggor i natten. Svisch....
Det ser sällan svischande ut, men jag föreställer mig ändå att det är deras uppfattning. Faktum kvarstår:
En rund gubbmage är fortfarande rund, trots att den är instoppad i tajts och polyesterpolo. En gubbrumpa dallrar förvånansvärt mycket även i trikåer. Och nej, alla klär inte i tajts.
Men vad är det då som får alla dessa herrar att svepa runt på stadens gator och torg, iklädda svarta och neonfärgade kroppsstrumpor?
För att finna svaret bör vi gå tillbaka till barndomen. Vem drömde inte om att få vara Stålmannen eller Spindelmannen, om än bara för en dag? Att få vara hjälte i superdräkt och skydda stadens invånare genom att vakta gatorna om natten och smärt och välbyggd kunna svepa sin mantel till magiska krafter. Att i blå-och rödfärgad kreation jaga bovar över stock och sten.
Nu har de alltså funnit sitt tillfälle.
Därför springer de, i ottan skyddade av mörkret, helt omdömeslöst runt i stadskärnan i alltför illasittande trikåer, innan de snabbt, i en telefonkiosk nära dig ,byter om till kostym och välkammade anländer sin arbetsplats.