Apropå manliga ursäkter och viftande penisar.

Det krävs inte en idyllisk skärgårdsö.
Det behövs inte några näringslivstoppar.
Du behöver inte ens bemöda dig med att hala ut den.
Det finns nämligen många sätt att vifta med en penis, utan att ens visa den fysiskt.
 
 
Första dagen på semesterresan postade jag en bild på Facebook.
Stående på en balkong med milsvid utsikt över det böljande havet som blänkte i solljuset, önskade jag Bulgarien en god morgon
 
En ganska vacker och behaglig bild, om jag får säga det själv.
Men det tog inte mer än 30 minuter innan en helt vanlig svensk man (det råder ju tydligen lite delade meningar om huruvida en "helt vanlig" svensk man kan bete sig på följande vis) bestämde sig för att smutsa ner den, få utlopp för sina sexuella fantasier, och tog sig rätten att helt oombedd applicera dem på mig. 
Ni vet så där som folk verkar göra när de får feeling numera. Inte heller i det här fallet verkar det faktum att han lever i ett förhållande spela nån vidare roll för diskretionen.
 
 
När jag öppnar ett sånt här personligt adresserat meddelande så är det som att att nån slår mig i ansiktet med en slapp task.
Dask Dask.
Mannen som skrivit detta till mig finns i min direkta närhet varje dag. Vi har aldrig haft en intim relation. Möjligtvis har vi hälsningskramats, men mer erotiskt än så har det inte varit. Och då kan jag inte låta bli att undra hur han tänkte när han låg där med morgonståndet kl 9 på morgonen och rimligtvis inte kunde skylla på nån black out orsakad av alkohol.
 
 
Oftast har man ju nåt slags föreställning om respons vid ett agerande och jag undrar vilken rimlig respons han förväntade sig av mig
Förväntningar:
  • Men åh...gulle dig! Så himla fint. Kramiiiz
  • Att jag hade bett min kompis om hjälp: Sara, kan du filma mig när jag vänder mig om naken. Jag ska bara skicka en snutt till en kille som behöver hjälp att komma igång för dagen.
  • Åhh...jag hade så gärna velat att dina händer var på mig..bla bla jada jada och sånt där som vi alltid skriver eftersom vi lever i en ständigt pågående porrfilm...
Självklart blev det inte något av ovannämda alternativ och självfallet kom då också den välbeprövade ursäkten som ett brev på posten, fylld av förståelse och djup ånger. 
 
 Jaha, men då så. Så länge man ber om ursäkt liksom. 
Och dramatiskt så det förslår, som att jag ska replikera: åh, men alltså jag menade inte så, det var ju inte så farligt. 
 
Är du som läsare observant så noterar du också den, för kvinnor typiska formuleringen hos mig. Man vill ju inte skapa dålig stämning eftersom vi kommer att stöta på varandra nästan dagligen även efter detta, men det är ju för tusan han som valt att liksom olla ner stämningen, han har felat, inte jag. 
 
Och sedan, efter några dagar;
den oförställda förvåningen
 
Han hade ju bett om ursäkt och då borde ju saken vara ur världen, eller hur?
Om det var nåt personligt?
Ja det kan man väl säga, men rent generellt är jag lite jävla trött på män som skickar porrnoveller till mig.
 
Är det så man gör nuförtiden? 
Ingen flört, ingen spaning efter samklang utan bara smack: slapp task-dask. Här är paket.
Som om det vore en gåva sänd från himlen, alla vill glatt ta emot det?
Här VARSÅGOOOOOD, jag erbjuder dig mig. 
 
Vad kan konsekvenserna bli?
Även om inte andra än själva sexförfattaren verkar räknas i dennes liv så berörs ju fler. 
Den försmådda flickvännen som kontaktar mig i tron om att jag är delaktig i otroheten, för varför skulle man annars skriva så till någon? 
Ja, varför?
Den jag dejtar ser det, varför skulle jag få ett sånt mess om jag inte hade en relation med avsändaren, 
(Ja, varför? )
och vips, så är är även mitt förhållande i kras pga nån nästan random snubbes kåthet. 
För man kastar liksom inte ur sig sånt här till höger och vänster, och eftersom det inte finns nån som helst anledning att skicka ofredanden till andra, förutom då att just tillfredställa dina egna impulsiva sexuella lustar, så avstå. 
Gå och dra dig i snöret eller ta en kall dusch för guds skull.
För vanliga svenska män ska väl inte göra sig skyldiga till sexuella ofredanden?
(Ingen annan heller för den delen)
Johanna

Jag var just ut på en lunchpromenad i vanlig tröja och jeans och fick mina bröst kommenterade av två för mig helt okända män, hyffsat olustigt!

Synn%25F8ve

känner igen det där... anspelningar på kvinnokroppen, hur det skulle vara att... osv.... Bra skrivet!

Johan A

Välskriven blogg... härlig blandning av humor och allvar. Av det senaste inlägget blev jag dock både bedrövad och än en gång påmind om hur illa ställt det är med många, alltför många, män.

Jonas

Tror inte jag förstått hur en del män beter sig. Fyfan. Tack för att du (och andra) delar med er. Hade jag fått reda på om nån av mina polare betett sig såhär hade jag rytit till.

Lars

Alltså du är en stor surkärring!! Varför ens klaga på detta? Du har tur som överhuvudtaget har någon som raggar på dig.

Han menade ju bara väl, sen att du inte var intresserad må så vara, men att bli så extremt negativ för detta är ju bara sjukt.

Slappna av och ta saker lättare, först då kanske du kan börja må psykiskt bra igen. För uppenbarligen så är det nått som inte står rätt till hos dig.

Elenor

Respekt snutjenny!!! jag beklagar verkligen! jag trodde inte att mänskor av idag söker sig till ditt privata forum för att pådyvla dig sina förringande kommentarer. Det är ju din mark. Och Lars, vad tror du att du vinner poäng på att skriva en sån kommentar? Det är 2017! Släpp och gå vidare och fokusera på ngt konstruktivt. Snickra, meditera,, sy, spela eller läs Om lycka av Dalai lama och var bara snäll!!!!

Rickard E

För varje vettig människa finns tusen puckon. Det ser man med all önskad tydlighet när man läser Lars kommentar här ovan. Sorgligt.

Johannes

Lars,
Stanna upp och reflektera. Mannen i bloggposten agerande är inte okej någonstans och att du ursäktar det är pinsamt.

Patrick

Tack för en bra och tankeväckande text. Jag har tänkt att det varit anonyma troll som kommer med idiotiska kommentarer, men där får jag ändra mig.

Lars: Hur tänker du egentligen? Hon ska vara glad att någon raggar... Han ville bara väl...
Att ha en insikt om andra människors känslor, viljor och behov ingår i att vara vuxen.

Laine

Det var som om du skrev om mig. Att du beskrev hur det är för mig när jag lägger ut foton ibland på Insta eller fb. I början är man den snälla, artiga flickan som inte vill att den andra personen ska må dåligt. Svarar vänligt.
Nu har jag blivit Godzilla och biter av dem huvudet så fort jag kan.

Jättebra blogginlägg!

Och Lars: Really?!

Mati

Bra skrivet!

Micke

Det var ett allvarligt inlägg om ett viktigt problem skriver på ett allvarligt klokt men ändå roligt sätt .
Och jag tyckte du skötte det på ett mkt bra sätt

Karin

Tack Patrick, Johannes och Richard E för kommentarer ang Lars inlägg. Ni behövs!

Tomas E

Jag skäms över mitt kön , när män inte kan vara män utan låg form av amöbor. Stå på dig Snutjenny du har inte gjort något fel! !

Tomas E

Jag skäms över mitt kön , när män inte kan vara män utan låg form av amöbor. Stå på dig Snutjenny du har inte gjort något fel! !

Nadja C Rahmings

Bra skrivet – och bra agerat!

Andreas

Oj. Det var kanske en gnutta överdriven reaktion. Vad exakt var det som gjorde dig så himla arg? Du är fin när du står där och jag förstår att tankarna kan glida iväg. Var det så fruktansvärt att gubbtjuven fick en bild av dig naken?

Henny

"Olla ner stämningen" 😂😂👏🏻

Dana

Exakt så tänker jag med. Det är en sak att tänka något men om man inte har fått det lilla minsta antydningen på att någon vill höra/veta mina tankar så får de helt enkelt bli osagda. De allra flesta kvinnorna är inte så desperata efter att få billiga komplimanger och sexuella anspelningar och är de det så tror jag att de gör det gällande för sin omgivning. En annan aspekt angående hur snubben kommenterade är att han inte gjorde det i tråden utan genom PM vilket är ett tecken på att han nog visste att hans kommentar inte var helt rumsren.
Om jag fick en krona för varje bröst-kommentar jag har fått skulle jag nog närma mig en hel årslön på banken.

Ulrika

Andreas, på riktigt!?

Pella

Nåt liknande hände mig i början av sommaren, en för mig okänd snubbe började med att skicka en pussande emoji. Jag frågade varför och han svarade att jag var snygg. Jag tackade och några dagar senare kom en erotisk novell om hur han skulle gå ner på mig och hur hans lem såg ut då och bla bla... Samtycke?! Nä. Håll den för dig själv!

Pella

Nåt liknande hände mig i början av sommaren, en för mig okänd snubbe började med att skicka en pussande emoji. Jag frågade varför och han svarade att jag var snygg. Jag tackade och några dagar senare kom en erotisk novell om hur han skulle gå ner på mig och hur hans lem såg ut då och bla bla... Samtycke?! Nä. Håll den för dig själv!

Jessica

Andreas: Så pga att en man får en fantasi så måste vi kvinnor bli påtvingade det och höra om det och dessutom tacka och ta emot för "det är en komplimang"?
"Fin bild". DET är en komplimang.


Förstår ändå att svenska män hävdar att svenska men aldrig trakasserar sexuellt och liknande då de är för korkade för att ens inse vad fan de håller på med.
Vider.
Att de ser det som en normal och dessutom SNÄLL grej att trycka upp könet och sex i ansiktet på kvinnor på alla sätt de kan är så himla sjukt.

Mona

Andreas varken Jenny,jag eller någon annan vill va r**k objekt för en slibbig gubbe.Så reaktionen är helt ok.

Johanna

Men usch av någon du kände! Så otroligt obehagligt:/

Mia A

Jenny; det är obehagligt att du skall behöva oroa dig för dålig stämning (men, tyvärr vet jag vad du menar) när en man väljer att objektifiera dig...

Det stör mig att vissa män tycker detta är ett ok beteende - det gör mig kall i själen av att dessa män må vara eller kommer bli fäder och föra denna syn på kvinnan vidare 😢

Bojan

Vidrigt på alla sätt.
Samtidigt undrar man lite idag var gränsen går. Vi lever i ett ängsligt samhälle där en oskyldig komplimang kan uppfattas som sexistiskt idag. Men så var det inte förr. Men det sagt menar jag inte att mannen ovan nämnda text gick totalt över gränsen vilket han verkligen gjorde.
MVH Bojan

Henny

"Olla ner stämningen" 😂😂👏🏻

Robert

Jag ser ingen katastrof i kommentaren. Visst, lite klumpigt, men knappast ondskefullt eller jämförbart med dick-pics, det är sannolikt bara en vanlig människa som uppvisar dålig koll på sociala regler kring digitala forum.
Jag ser heller ingen anledning till att nedvärdera ursäkten - varför skulle den inte vara genuin?

Marcus L

Robert: En toalt oombedd "komplimang" med sexuell anspelning, helt från det blå, är väl för fan inte okej?

Det är en fin bild och hon ser snygg ut på den. Vill man ge en komplimang säger man just det. "Fin bild!" och om man känner att man har en relationen där en kommentar i stil med "Snygg du är på bilden!" inte kan misstolkas som en opåkallad raggning, så kan man säga det också.

Och låter man "tankarna glida" till sexuella handlingar av den här oskyldiga bilden, känns det som att man har ett sjukligt överaktivt libido. Att därefter kontakta tjejen i fråga med oanständiga kommentarer tyder ärligt talat på både taskig kvinnosyn och dålig impulskontroll. Eventuellt även hybris.

"Komplimangen" känns ärligt talat som en illa dold "Ska vi knulla, eller?"-kommentar.

Pernilla

Blir så trött på att vissa tar sig rätten att tolka någons beteende som ok när den som utsätts för beteendet inte tycker det. Jenny har väl själv rätten att bedöma meddelandet och ursäkten som helt olämplig utan att någon försöker tränga sig först i kön av tolkningsföreträde.

Helena

Tack alla vettiga, sunda och kloka personer ovan, blir glad av att läsa era bra kommentarer!

Pella

Nåt liknande hände mig i början av sommaren, en för mig okänd snubbe började med att skicka en pussande emoji. Jag frågade varför och han svarade att jag var snygg. Jag tackade och några dagar senare kom en erotisk novell om hur han skulle gå ner på mig och hur hans lem såg ut då och bla bla... Samtycke?! Nä. Håll den för dig själv!

Helen F

Fräste till rejält på en kollega som hade mage att avbryta en diskussion om gemensamt intresse med hans rumskompis, med en kommentar om mina ben och dess storlek.

tidigare har samma person alltid kommenterat hur fin jag är när jag har klänning etc. Nu räckte det.

Fick samma typ av ursäkt som du.. " Jag menade inte..." Men också "Tack för att du sa till, jag gick över gränsen".
Men hade hen haft lite vett i skallen hade jag aldrig behövt säga till.

Och ja, det är rapporterat till rätt instans på jobbet och händer det fler gånger kan jag dra det till Sexuella trakasserier.

Min kropp är min egen och det är jag som bestämmer vad som ska tyckas om den.

Tina

Bra att du lyfter detta och samtidigt plockar ned det till vardagsnivå - det är tyvärr vardag för väldigt många. Häromdagen gick jag med min 17-åriga dotter i en folkmassa. Hon ville gå fortare och sa till sällskapet framför (män o kvinnor i 45-årsåldern): "Ursäkta kan jag få komma förbi?". Jag går ett par meter efter och hör då en man säga tydligt, men inte så min dotter hörde: "Ja, gör du det så ska jag stoppa in min penis i dig." Den mannen hade "otur" eftersom flickans mamma hörde, och han fick veta att han levde. Låt oss alla vara alla flickors tigermammor och tigerpappor några steg bakom dem.

Örjan

Bra, och fullt begriplig reaktion av dej!

Martin

Rätt agerat av dig, Jenny!
Och "Hoppas inte det var något personligt" är ju fantastiskt dråpligt. Och sorgligt. Snubben har noll verklighetskontakt.

Bo

Att det finns idioter som tar det för givet att man kan bete sig hur som helst visste jag ju men det här tar ju priset. Hans svar är ju också beklämmande men inte förvånande med tanke på första kommentaren. Bra att du delar ut det. Det enda "bra" är ju att du fick snabbt reda på att din dejt inte hade förtroende för dig eller trodde bättre om dig.
Fortsätt !!

Anne von Porat Veckomagasinet

Jag hade direkt blockerat den personen om jag vore du i stället för att ens svara.

PhotoJelly

Vilken idiot, en riktig rövhatt!

P-O

Suck... Att det finns män som 1) Skriver dylikt; 2) Att det finns män som tycker att va!? varför blev du stött/arg!?

Om det är någon tröst vet jag inte men detta är i båda fallen män som på ett eller annat sätt haft otur i det genetiska lotteriet eller har haft oturen att växa upp i en emotionelt trasig miljö där normgrunden för män stannat i utvecklingen sedan vi var grottmänniskor. De har hur som inte emotionell eller social intelligens/förstånd nog att begripa att majoriteten av mänskligheten ser på dylikt beteende med en blandning av förfäran, förakt och medömkan.

Så länge de bara ägnar sig åt dylika skriftliga idiotier tycker jag att vi mestadels skall tycka synd om dem på samma sätt som vi tycker synd om de som i vuxen ålder inte begriper att 1+1=2.

Den enda trösten för dem avseende detta är att de nog inte begriper varken saken i sig eller detta inlägg, för tänk hur dåligt de skulle må över sin egen bedrövliga unkenhet då.

Jag är dock även rädd att det är dessa män som sedan går ut på krogen och på festivaler och tafsar och kladdar och drar total vanära över det manliga släktet.

Jag tror nämligen att de på riktigt tror att tjejer tycker om så väl textmässiga vidrigheter som fysisk tafsande som ibland urartar i än värre.

Om de bara fanns ett sätt att nå dem...

Som sagt tror jag inte att de begriper och risken är väl dessutom att detta inlägg redan nu är för långt så att jag nu skriver: Snälla sluta, jag skäms som man. Är förmodligen för sent...