Omtyckt och älskad av alla?

Jag har vid 31års ålder insett en hemsk egenskap hos mig själv...
Ja, det finns säkert en hel drös av dåliga egenskaper men just den här är nyupptäckt.
Jag vill bli omtyckt och älskad av alla. Ja, alla. Även de jag själv inte tycker om. Och de är i sanning ganska många.
Givetvis vill man att ens kärlek ska vara besvarad om så är fallet, men i de övriga fallen?
Varför i hela fridens namn då!?
Som exempel kan jag nämna en person i min närhet som varje dag gäckar mitt sinne.
Han låter oavbrutet. Sex timmar i sträck låter han.
Om han inte härmar mig, härmar han någon annan. Och om han inte härmar någon annan så visslar han. Om han inte visslar så sjunger han. Om han inte sjunger så gör han andra mycket enerverande ljudeffekter.
Låt mig istället sammanfatta det så här: Han tjatar hål i mitt huvud varje dag.
Vissa dagar kan jag sträcka mig så långt att jag kan erkänna att jag känner avsky inför denna person.
Trots det är jag av någon outgrundlig anledning mån om att han ska tycka väl om mig, för jag är väl en bra person som folk tycker om....eller?
Fullkomligt obegripligt när jag helst av allt vill skaka av mig denna svans som följer mig vart jag än går!
 
Andra exempel är när, enligt mig, vidriga kamrater till mina kollegor kommer in till jobbet. Jag blir förbannad över deras blotta uppenbarelser, men nog bör väl de tycka om mig?
Just i dessa fall blir det dock lite lurigt då jag först anstränger mig för att vara nästintill regelrätt vidrig, men sedan ångrar mig...för jag vill ju ändå att de ska tycka att jag är en bra person.
Det har nog med det där förbannade samvetet och empatin att göra.
När jag fällt drypande kommentarer gång efter annan, väcks tanken, tänk om han inte tycker om mig? Jag har ju full täckning för att avsky honom, men jag vill ändå att han ska tänka gott om mig? En fullkomligt orimlig ekvation.
För inte är väl jag en otrevlig person?
Nja, om det råder antagligen delade meningar.
 
Älskad och omtyckt av alla, nej det stämmer knappast in på min person. Kanske lika bra att släppa det.