Vodka & neskaffe? Då får jag hänvisa er någon annanstans.

Som tidigare nämnt jobbar jag inom en av Sveriges största kaffekedjor. Utan att avslöja vilken kan jag säga att, nej det är inte den första ni tänker på. Men oavsett vilken kedja det är så finns det en röd tråd gällande inredning i dessa kaféer. Inredningen är väl i ärlighetens namn rätt stiff. Avskalat och trendigt. Tycka vad man vill om det men på något vis återspeglar det typ av ställe.
Med det sagt blir jag alltid något förvånad när gäster efterfrågar det oväntade, alltså det vi inte vill signalera.
Exempel på detta är
  • Hamburgare
  • Stek
  • Grillkorv
  • Tacotallrik
  • Kebab
Sen finns det ju kulturella skillnader också förstås, som när fartygen från öst lägger till i hamn och kaféet kl. 09 fylls av gäster vars enda efterfrågan gäller:
  • Vodka
  • Vin
  • vadå, inte ens öl?!
För dessa är det fullkomligt obegripligt när jag förklarar att man inte kan beställa alkohol i Sverige innan kl.11.
De ser förbryllade ut när de inser att de i själva verket kommit till något som plötsligt framstår som ett u-land.
 
Nu i veckan har två mycket märkliga frågor ställts.
Exempel 1:
Gästen - God morgon. Vad har ni för frukost?
Jag - Vi har de här frallorna med kaffe juice yoghurt.
G - Vet du var jag kan få tag på ägg?
J - Förlåt?
G - Jag vill ha ägg, vet du var jag kan köpa det?
J -Ehh, om du vill ha fralla med ägg kan jag fixa det. Men om du vill köpa ägg får jag nog föreslå mataffären en trappa ner.
G - Mehh!!! Jag menar ju typ att jag vill ha omelett!!
Well, hade det inte varit lättare fråga efter just det?
 
Exempel 2:
Detta exempel förvånade mig mer än allt ovanstående, tillsammans! Jag vill nästan påstå att jag kände mig kränkt.
Gäst - Har ni neskaffe?
Jag - Nej.
Mer än så tyckte jag inte att jag behövde svara.
 
Robban

Åhh Neskaffe som är så gott! Står fast vid att våran:
Gäst: -Utför ni rakning? toppar det mesta! :)

Svar: Hahaha, fy faan vad sjukt. Tack, jag behövde ett skratt!
snutjenny.blogg.se