Från älskad till fruktad.

Jenny, saknar du ditt gamla jobb ibland? frågade en kollega av ren nyfikenhet.
- Javisst gör jag det. Det kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat. Det var ju så stor del av mig själv.
Jag saknar inte allt men många delar av det. Framförallt kan jag sakna den jag var där.
Den sista meningen kändes på något vis rätt, men jag kunde inte riktigt sätta ord på exakt vad jag menade.
Sakta formulerades ändå förklaringen:
I mitt gamla jobb överraskade jag folk med ett glatt leende och trevliga samtal. Folk blev glada att se mig och tyckte om mitt sätt att tilltala dem. Jag kände mig bekräftad varje dag och de kom ju in för att de skulle handla. Jag behövde aldrig  dem att handla.
När jag nu hälsar på kunder på samma naturligt glada sätt, går de genast i försvarsposition. Nej nej, jag vill inte ha nån jobbig säljare på halsen som försöker få mig att köpa massa grejer jag inte vill ha. Stenhårda blickar, bistra miner....
Med något som kan liknas vid ett strupslag i självförsvarskurser slår de mig med:
- JAG VILL INTE HA HJÄLP! JAG VILL BARA TITTA LITE. ( gärna också innan jag hunnit säga hej)
- Absolut, det finns ju så mycket härligt att titta på nu när alla höstplagg kommit in, kvittrar jag vidare men känner mig genast lite mindre.
En gång är ingen gång....
Men att upprepade gånger bli så tydligt avvisad är lite som att bli ratad på krogen...20 gånger på en kväll.
Man känner sig liksom inte helt omtyckt. Och blir man nobbad av någon på krogen känner man antagligen ingen större lust att fortsätta snicksnacka med denna, men här gäller det att försöka återuppta ett samtal... YEAY!!!!!
Givetvis ska man inte ta åt sig av dessa toksågningar men innan man vänjer sig vid att bli fruktad för ens blotta uppenbarelse så känner man sig rätt kass.
Även sjukt bra sälj kan inledas med en monstersågning. Och det är väl det som håller hoppet uppe, att man tillslut även får en liten bekräftelse på att man faktiskt inte är pestsmittad.
Då känns det så in i h-lvete skönt att kunden avrundar med:
ÅH, vilken tur att vi träffade dig! Du visste precis vad vi behövde och du är ju så trevlig. Alldeles lagom säljare är du! Din chef måste vara så nöjd med att ha dig här. Får jag ringa dig och be om tips innan jag klär mig på mornarna? Hihi hoho.
Energin man får av dessa ord är oerhört stimulerande, precis som när man äntligen får bekräftelse i ett dåligt förhållande alltså. Man fortsätter för att uppnå den tillfredsställelsen igen, och igen och igen. Och när kicken väl kommer är det bättre än allt annat i världen...just då.