Amatördetektiver och märkliga konspirationsteorier.

Visst, man kan byta miljö, men om man är en sådan person som livet igenom lockat till sig tveksamma figurer så nosar de upp en ändå. 
Jag kan på intet vis jämföra antalet märkliga möten i cafébranschen med min nuvarande position i en exklusiv butik men visst sker de fortfarande. 
I dag kom en till synes vanlig dam in i butiken, lite långsam och mystisk, men i övrigt vanlig. Som på det där lite svenska "jag vill inte göra så mycket väsen av mig"- sättet. 
Hon smög hela vägen fram till mig och sa, först i normal samtalston :- Har du jobbat här länge? 
Jag med min vanliga hörselnedsättning var dock tvungen att be henne upprepa sig.
Då sänkte hon rösten, lutade sig hemlighetsfullt fram mot mig och viskade: har du jobbat här länge?
Eftersom jag starkt ogillar när folk inkräktar på min personliga sfär, tog jag ett bestämt steg bakåt och svarade i lämplig volym att jag jobbat där sedan ett och ett halvt år. 
- Hm.. jasså, jaha ja. Det låg en annan butik här innan. Var den större än den här? rösten fortfarande mest en väsning. 
- Nej, den var precis lika stor, svarade jag och undrade mer och mer vad den äldre damen egentligen hade på hjärtat. 
- Ja, du förstår..[ konstpaus] det är nämligen så att jag är här med anledning av mordet på Anna Lind. Kvinnan stod vid sitt erkännande ungefär ganska precis alldeles för nära mig och plirade med ögonen. 
- Ok? (Vad svarar man annars.)
- De har nämligen kommit till min kännedom att de tagit fel kille. Det är den största rättsskandalen i svensk historia, det ska du ha klart för dig. 
- Ok? ( hade fortfarande inte kommit på nåt bättre att svara. )
- Jag har nämligen sett en film på jåtåb (youtube, red anm.) och där framkom det alldeles tydligt att det omöjligt kan ha varit han! 
För om butiken som låg här tidigare var lika stor som den här...ja då är det helt orimligt! 
Jag brydde mig inte om att ifrågasätta orimligheten i detta fullkomligt ologiska resonemang, utan nöjde mig med att uttala mitt förtroende för ordningsmakten. 
Ett uttalande som inte riktigt föll i god jord.
- Jasså du!? Men om du tittar på jåtåb- filmen så kommer du förstå. Visst, man kan ju alltid hoppas att de tog rätt person...men det verkar sannerligen inte så. Nu får jag tacka, jag måste vidare och inspektera de andra butikerna och jämföra med jåtåb. 
Så vände den mystiska kvinnan på klacken och fortsatte sitt detektivarbete på annat håll. 
Ja, vad säger man? Utöver "ok?" får jag väl tillägga: Glöm inte var ni hörde det först.