Julen. En tid för omtanke och offentligt häcklande.

Julafton. Klarblå himmel, krispig luft och betydligt kallare än på länge. Inte bara vädermässigt skulle det visa sig. 
Jag går mycket sällan runt och tycker att folk är vidriga, men just denna morgon uppenbarade sig inte mindre än två människor som jag utan tvekan kallar vidriga.
Jag har nämligen väldigt svårt för folk som sparkar på dom som redan ligger, eller sitter i detta fall. 
Eftersom det var så ovanligt kallt och därtill även just julafton, beslöt jag mig för att köpa te och varma bullar åt två män som satt och tiggde utanför mataffären. 
Huruvida de var ursvenskar eller ej behöver inte vara väsentligt för historien eftersom jag bjöd två människor på te och bulle. 
Åtminstone tycker inte jag själv att det borde spela någon roll var de kom ifrån. 
Men när jag satt där på huk vid första mannen och önskade honom god jul, passerade en pompös gubbtjyv i övre medelåldern och fnös åt mig:
- Jag kanske också ska sätta mig här ute så jag kan få gratisfika! 
På riktigt, gubbjävel? Du ska ge fan i vad jag gör med mina pengar. Om jag väljer att lägga tjugo kronor på fika för att jag vill visa lite mänsklig omtanke så ska du över huvud taget inte bry dig om det. Inte ett dugg faktiskt. 
Precis som jag ger blanka fan i om du ger pengar eller ej. Det står oss nämligen helt fritt. 
När jag sedermera gick vidare till den andra tiggande mannen stod där ännu en maktutövande man och häcklade även denna. 
Högt och tydligt artikulerade mannen:
- Lär du dig nån svenska när du sitter här? 
Vidare imiterade han den tiggande mannen" - hej hej. Hej hej", innan han skrockande gick därifrån.
Om detta varit svenska tiggare hade de häcklande gubbarna på sin höjd nonchalerat dessa. Aldrig i helvetet skulle de gå fram och håna dom, vuxna män som de trots allt är.
 
Jag tänker inte gå in på huruvida man ska ge pengar eller ej. Om dessa tiggare är en del av organiserad brottslighet eller ej.
Jag tycker att folk ska ge pengar om de vill, och avstå om man inte vill. Svårare är det inte.
 Det jag har så förbannat svårt för är att vissa verkar tycka att det är helt på sin plats att  behandla andra människor som djur. Att det på något märkligt vis är en rättighet att förnedra någon annan, som dessutom inte har ett uns avchans att sätta emot.
De här vidriga gubbarna svänger in på ICA på julaftons morgon, häcklar helt ogenerat två främmande människor, köper det sista till julbordet och kryper sedan upp i soffan med barnbarnen och lär dem vad julen egentligen handlar om: gemenskap och omtanke, eller? 
Tvi tvi tvi
 
 
 
Rebecka

blir både arg,ledsen o glad på samma gång!
Vilka hemska o hjärtlösa människor det finns! 😡 men samtidigt är det synd om sånna människor, tänk vilket fattigt o tråkigt liv man måste ha om man måste sparka på andra för att försöka höja sig själv eller på ett sån t vis försöka döva sitt egna dåliga samvete. Hade rikedom räknats i empati o medmänsklighet så hade de där gubb.... 👹 setat där ist!
Tack för att du gjorde Julen lite bättre för 2 individer, sån t gör mig glad! ❤️

Svar: Ja, det är i sanning obegripligt hur dåliga folk kan vara.Läste om din jul på bloggen och blev berörd av hur ni firade. Bra jobbat!
God fortsättning!
snutjenny.blogg.se