När den förbannade snålheten hoppar upp och biter en i svansen.

Torsdag kväll. Nyss hemkommen från semestern och laddad till tänderna att boka ny resa. Så fort deklarationen kommer bokar jag två veckor i sommar. Det borde komma ungefär 12 000 tillbaka. 
Sökte maniskt runt efter det perfekta målet. 
 
Fredag kväll. Deklarationen kom. Restskatt: 5000. 
Jag fick inte utnyttja hela mitt beviljade rotavdragsbelopp.
Nåt måste ju ha blivit fel. Slängde mig på luren till skatteverket och blev om möjligt ännu mer förbannnad över att ingen svarade. Att klockan var 19 en fredag tyckte jag spelade mindre roll. 
Efter ett nytt försök på måndagen fick jag något förorättad inse att deklarationen verkade stämma. 
Det gjorde mig ju inte så mycket gladare men mindre benägen att skicka hotbrev eller barrikadera Skatteverkets huvudkontor. 
Snabb omställning från krig till andra åtgärder alltså. 
Dags att dra åt svångremmen och spara. 
Därför blev jag lite så där osmakligt snål när jag handlade mat. 
Därför fick jag äta upp, inte bara rabatterade varor, utan även min snålhet. 
Noggrant hade jag sonderat butiken för att finna de bästa priserna. Kortpris, veckans vara, kort datum. 
Väl i kassan höll jag blicken fäst på beloppskärmen när drog mitt medlemskort....oförändrat?!
- Ursäkta, har det inte dragits någon rabatt? frågade jag lite snopet. 
- Var det nån speciell vara du tänkte på? Många av dina varor är ju rabatterade även utan medlemskortet. 
Febrilt sökte jag i minnesbanken. Nåt var det. Det visste jag med bestämdhet. Just ja:
- Brödet! 
Kassörskan kikade igen dataskärmen med inslagna varor och sken upp.
- Vilken tur att du sa till. Brödet har jag missat att slå in helt! Då blir det inte 108 kr utan 125. Tack. Men du hade rätt, det blir 2 kr billigare som medlem. 
Satan. 
Så går det när man går runt och är småsnål, det får man äta upp direkt. 
När jag kom hem ögnade jag igenom kvittot och insåg att kassörskan tagit betalt för två kassar istället för en och därmed försvann ju även den lilla men tydligen jävligt livsviktiga brödrabatten. 
Girighet är en synd.