Kärleksmarknaden, precis som alla andra marknader.

Som 30+singel möter man ganska ofta människor som av en eller annan anledning ömkar en. 
Förvånansvärt ofta möts man av bekymmersrynkor och snedlagda huvuden som ser på en med medlidsamma ögon: - Åh...det kommer att lösa sig! 
Jaha, det är ju alltid trevligt när saker löser sig, men däremot tycker inte jag att det här med att jag är singel är något som behöver lösas. 
Jag själv upplever inte mitt liv som nåt direkt problem som bör redas ut. 
Men efter att folk proklamerat sin ställning till mitt icke-lösta liv så ändras ofta deras medlidsamma blick till en blick full av målmedvetenhet. 
Här skall hjälpas till! Jag ska mäkla. 
Och när folk vill mäkla kärlek låter de som vilka andra mäklare som helst. 
Från bostadsmarknaden tex. 
- Jag har just fått loss en jäkligt schyst 2:a i Vasastan! 
Kanske ett visst renoveringsbehov, men egentligen bara ytskikt som behöver fräschas upp. 
Du vet, den som bodde där tidigare har ju satt sin egen prägel på den. 
Den förra lägenheten jag tipsade om rök ju tyvärr direkt! Förvann innan visning till ett sjukt överpris eftersom det fanns så många intressenter.
Men den här är riktigt jäkla bra! Hade jag inte haft en lägenhet själv skulle jag faktiskt slå till, utan att tveka! 
 
Eller bilbranschen: 
- Vi har just fått nys om en sjukt bra Volvo V70. Alltså, den är toppfräsch! Den gamla ägaren köpte helt plötsligt en ny bil, bara så där från ingenstans. Den har bara gått 4000 mil och motorn har knappt hunnit svalna. Mellan oss två, den tidigare ägaren har inte skrivit papper än, men jag är säker på att hon kommer släppa den. Den står fortfarande i garaget men vilken dag som helst rullar den ut!
 
Eller aktiemarknaden: 
-Den här nya aktien. Hamnade på börsen igår. Investerar du nu, kommer du inte att ångra dig! Än så länge är det inte så många som känner till den, men den kommer skjuta i höjden om den bara får en chans. Det kanske går lite trögt i början men du kommer verkligen få en sjukt bra avkastning om några år! 
 
Problemet är ju bara att den där tvåan i Vasastan oftast är en kokvrå i Bredäng, och att Volvo V70 oftast visar sig vara en rostig gammal Opel som knappt håller ihop efter den senaste tvärniten. 
Och begreppet börsras, ja det känner väl alla till? 
Men i likhet med ovannämda marknader behöver man såklart titta på många objekt innan man hittar det som känns bäst.
Annars avstår man ju givetvis från att investera. 
 
fotnot: skribenten tackar givetvis alla mäklare för visat intresse och engagemang. 
 
 
 
 
mäklare - singel
Carmen.

Hahaha! I know the feeling.