Jag borde veta bättre än att ringa och boka tid under tidbokningstiden..

Inför morgonens önskan om tisdbokning hos vårdcentralens läkare, hade jag noggrant förberett mig genom att skriva upp mina egna arbetstider de närmsta tre veckorna, väl medveten om att jag skulle kunna förvänta mig en tid om flera veckor eftersom mitt ärende inte är akut. 
"Tidsbokning mån-tors 08-17" stod det på nämda vårdcentrals hemsida. 
Därför ringde jag kl 08 och följde lydigt de instruktioner som den förinspelade rösten gav mig, tryckte som ombedd på 1 för "tidsbokning och rådgivning" och efter mindre än 10 minuter ringde de upp mig. 
Skönt när det kan gå lite smidigt ibland. tänkte jag innan jag svarade.
Efter de inledande artighetsfraserna redogjorde jag för mitt ärende. Eftersom det gäller fötter, vilket i sig är det äckligaste som finns, går jag inte in närmre på vad här utan nöjer mig med att skriva att det är ett bugg. 
Sköterskan i luren svarade med tystnad och eftersom oväntad tystnad är en obehaglig sak fyllde jag den med att förtydliga: - Ja, så därför vill jag boka tid. 
-Jaha, vad har du provat för behandlingar hittills? 
-Inga alls eftersom apotekspersonalen sa att jag skulle besöka läkare först.
Sköterskan lät inte så mycket gladare för det utan harklade sig:
-Du, det här är inte något som folk brukar boka akuttider för. De tiderna ska ju gå till de som verkligen behöver...
Mycket väl medveten om vad just akuttid betyder avbröt jag sköterskan. 
-Oj förlåt jag trodde att jag ringt vanlig tidsbokning? 
-Ja, det har du ju. svarade sköterskan vilket inte på något vis gjorde mig klokare. 
-Jaha ok.svarade jag även om det egentligen mer var en fråga från mitt håll. 
-Ja det är vanlig tidsbokning, men de som ringer på måndagar brukar vara de som behöver akuttid efter helgen. 
Då blev det ju glasklart. Jag borde förstås ha vetat bättre än att försöka ringa och boka tid under schemalagd tidsbokningstid...
Vidare gav sköterskan ändå med sig och beslöt sig för att bistå mig med en tid trots att jag inte låg för döden och trots mitt osedvanligt dåliga omdöme att ringa en måndagmorgon. 
- Vi har fått ett återbud på onsdag. 
- Det funkar jättebra för mig. 
Fröken sköterska upplyste mig om att det självfallet brukar dröja mycket längre tid än så att få tid för min typ av problem. För att understryka detta så började hon rabbla upp datum för att redogöra för hur långt fram resterande lediga tider låg. Det lät lite som att jag försökte boka bord på New Yorks hetaste nattklubb trots att jag bara är en simpel lågavlönad arbetare. 
Jag lovar att inte missbruka denna unika händelse genom att ringa varje måndag och tro att jag kan stjäla tider från döende patienter. tänkte jag men svarade
-Ok, men onsdag blir kanon. Verkligen tur! lade jag ändå till för att visa min tacksamhet. 
 
Vem tror jag egentligen att jag är? 
Hålla på att ringa för att boka tid under tidsbokningstiden. Och inte nog med det, på en måndag?!
Och dessutom utan vett att visa oändlig tacksamhet över att ha lyckats få en tid beställd under den tidsbokningsavsatta tiden?
Maken till irrationellt beteende. Jag borde ju verkligen veta bättre. 
Ur led är tiden.